گاهداد

نگاه تطبیقی و فراملی به مفاهیم مشترک حقوق بین الملل و اساسی

نگاه تطبیقی و فراملی به مفاهیم مشترک حقوق بین الملل و اساسی

گاهداد

گاهداد به ترجمه و انتشار اخبار بین المللی حقوق اساسی شامل آرای دادگاه های قانون اساسی و عالی، معرفی کتب، مقالات، فراخوان و بورسیه های بین المللی می پردازد.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تازه های بین المللی حقوق اساسی، پانزدهم بهمن 1394:

خبرنامه گاهداد، هر هفته تازه های بین المللی حقوق اساسی و تطبیقی، منتخب تصمیمات دادگاه های قانون اساسی، فراخوان کنفرانس ها، بورسیه ها و دورهای عالی را گردآوری، ترجمه و منتشر می نماید. علاقمندان می توانند پیشنهادات و مطالب مرتبط خود را جهت انتشار ارسال نمایند.


1- منتخب آرای دادگاه های عالی و قانون اساسی، پانزدهم بهمن 1394:

1) یکی از قضات دیوان منطقه ای ایالات متحده برای منطقه لوییزیانا، بخشی از قانون سقط جنین آن ایالت را بر خلاف قانون اساسی اعلام کرد.

2) دیوان قانون اساسی جمهوری آفریقای مرکزی، اولین دور انتخابات پارلمانی آن کشور را ابطال نمود.

3) دیوان عالی مکزیک، ممنوعیت ازدواج همجنسگرایان را لغو نمود.

4)  دیوان قانون اساسی ونزوئلا، در حکمی تایید نمود که اعلامیه اضطراری اقتصادی مطابق با قانون اساسی می باشد.



2- تازه های بین المللی اخبارحقوق اساسی: 

1) رئیس اقلیم کردستان عراق، خواهان برگزاری یک همه‌پرسی غیر الزام‌آور برای استقلال از عراق شده است و اعلام نمود این همه‌پرسی به اعلام فوری استقلال منجر نخواهد شد ولی اراده مردم را اعلام خواهد کرد تا رهبران آن را در زمان مناسب عملی نمایند.

2) پادشاهی تایلند، پیشنویس بیستمین قانون اساسی خود را منتشر نمود.

3) وزیر دادگستری فرانسه(Christiane Taubira)، در مخالفت با قانون سلب تابعیت شهروندان محکوم به اعمال تروریستی که توسط رئیس جمهور پیشنهاد شده است، استعفای خود را اعلام نمود.

4) مجلس نپال در تلاش برای رفع اختلاف ماه های گذشته با معترضین اقلیت های قومی که درخواست داشتن نمایندگان سیاسی بیشتر داشتند، رای به تصویب اصلاحات قانون اساسی داد.

5) دادگاه عالی استرالیا سیاست دولت این کشور را برای بازداشت پناهجویان در خارج از خاک استرالیا، تایید کرد و دعوای وکلای یک پناهجوی بازداشتی را که این سیاست را خلاف قانون اساسی خوانده بود، رد کرد.

6) دادستان مالزی، نخست وزیر آن کشور را از اتهام فساد تبرئه نمود.

7) قانون گذاران جمهوری خلق چین، در حال تنظیم پیشنویس قانونی هستند که به نظر می رسد برای محدود کردن کار سازمان جهانی منجر خواهد شد.

8) دولت مجارستان، خواهان بازنگری در حقوق بنیادین و افزودن "وضعیت اضطراری تهدید-تروریستی" به قانون اساسی برای ممنوعیت آمد و شد و همچنین اجازه استخدام نیروهای نظامی به این منظور گردید.


3- تازه های مقالات بین المللی حقوق اساسی:

1) "بررسی گرایش های جدی اساسی گرایی در آمریکای لاتین" این مقاله به بررسی اساسی گرایی و حاکمیت قانون در آمریکای لاتین می پردازد.( Santiago Legarre) [Notre Dame Journal of International & Comparative Law (2016)

2) "معیارهای درستی انتخابات"، مقاله مورد نظر به بررسی مقررات آسان سازی رای دهی و حفاظت از صحت انتخابات می پردازد.( Myrna Pérez[Brennan Center for Justice (2016)]

3)  "آزادی علمی و حق تدریس دانشگاهی، بررسی تطبیقی رویکرد سوئد، آلمان و آمریکا"( Laura Carlson)


4- فراخوان مقالات:

1) مجله حقوق و جنسیت هاروارد، پذیرای مقالات و نظرات در خصوص جنسیت و حقوق، رویه فمیینیستی و برابری اجتماعی می باشد.

2) انجمن مطالعات اجتماعی و حقوقی برای کنفرانس سالانه عدالت کیفری: نظریه، سیاست و عمل در دانشکده حقوق دانشگاه لانکَستر برای ارائ مقاله و شرکت در کنفرانس ثبت نام می نماید. [ April 5-7, 2016]

3) کنفرانس "زمانمندی های حقوقی جدید، نظم و مخالفت در حوزه های زمان" که در دانشگاه کنت برگزار می گردد از پژوهشگران برای ارسال مقاله دعوت می نماید.[ September 8-10, 2016]

4)  کنفرانس بین المللی آموزش و علوم اجتماعی.


5- بورسیه های بین المللی:

1) دوره تحقیقاتی یکساله برای دانشجویان دکتری، دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک.

2) ثبت نام بورسیه های دوره ارشد و دکتری حقوق بین الملل دانشکده حقوق دانشگاه شیامن.


گردآوری و ترجمه علی شیروانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی