گاهداد

نگاه تطبیقی و فراملی به مفاهیم مشترک حقوق بین الملل و اساسی

نگاه تطبیقی و فراملی به مفاهیم مشترک حقوق بین الملل و اساسی

گاهداد

گاهداد به ترجمه و انتشار اخبار بین المللی حقوق اساسی شامل آرای دادگاه های قانون اساسی و عالی، معرفی کتب، مقالات، فراخوان و بورسیه های بین المللی می پردازد.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

روز آگاهی از «سه-پنجم»

 در این هفته مردم آمریکا روز پنجم مارس را با نام روز آگاهی از «سه-پنجم» و با آموزش تاریخ و حقوق اساسی مربوط به این روز گرامی می دارند.

 روز آگاهی از «سه-پنجم» هر ساله در پنج مارس برای آگاهی از بند سه از بخش دوم اصل یکم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا است. اگرچه قانون اساسی مستقیماً به بردگان اشاره نمی کرد، اما آنها را کاملاً نادیده نمی گرفت. در اصل یکم، بخش دو آمده بود که هر شخصی که آزاد نباشد، به عنوان سه پنجم فرد آزاد برای تعیین نمایندگی کنگره به حساب می آید.

«بند سه-پنجم» قدرت سیاسی ایالت‌های برده‌دار را افزایش می‌داد و با این وجود نیز، هیچ تلاشی برای اطمینان از اینکه منافع برده‌ها در دولت نمایندگی می شود، انجام نمی داد. این بند، با اصلاحیه های سیزدهم و چهاردهم لغو شد. با این حال به عنوان یادآوری دردناک گناه اصلی آمریکا در قانون اساسی باقی مانده است و با بزرگداشت این روز، به نسل جوان، تاریخ و حقوق برابر انسان‌ها فارغ از رنگ و تبعیض آموزش و یادآوری می گردد.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی