گاهداد

نگاه تطبیقی و فراملی به مفاهیم مشترک حقوق بین الملل و اساسی

نگاه تطبیقی و فراملی به مفاهیم مشترک حقوق بین الملل و اساسی

گاهداد

گاهداد به ترجمه و انتشار اخبار بین المللی حقوق اساسی شامل آرای دادگاه های قانون اساسی و عالی، معرفی کتب، مقالات، فراخوان و بورسیه های بین المللی می پردازد.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تازه های بین المللی حقوق اساسی بیست و چهارم مرداد 1397

1) دیوان قانون اساسی جمهوری کره (جنوبی) مقررات ممنوعیت تجمع و اعتراض در نزدیکی یک دادگاه را خلاف قانون اساسی و آزادی اجتماعات اعلام کرد.

2) یک قاضی فدرال در ایالات متحده آمریکا دستور بازگشت یک مادر و دختر پناهجو را به این کشور داده است. گفته شده که این مادر و دختر پیش از رسیدگی به پرونده‌شان از آمریکا اخراج شده بودند. اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا شکایتی را از سوی این دو تسلیم دادگاه کرده و گفته بود که آن‌ها از "خشونت فوق العاده جنسی و گروهی " گریخته اند. این دو به همراه گروهی دیگر در ژوئن سال جاری از آمریکای مرکزی به آمریکا آمده و درخواست پناهندگی کرده بودند. قاضی رسیدگی به این پرونده گفته که اخراج آن‌ها از آمریکا در حالی که رسیدگی به پرونده‌شان کامل نشده بوده، غیرقابل قبول است. جف سشنز، دادستان کل، تغییرات زیادی با هدف اعمال سختگیری بیشتر در سیاست های مهاجرتی آمریکا ایجاد کرده است. به گفته اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، صدها کودک به دلیل تغییر در سیاست های مهاجرتی آمریکا از والدینشان جدا شده اند.این قاضی همچنین گفته که احتمال دارد جف سشنز، دادستان کل به خاطر اخراج آن‌ها، به سرپیچی از حکم دادگاه متهم شود. این مادر سالها از طرف اشخاصی که مورد حمایت پلیس بوده اند مورد تجاوز قرار میگرفته است و دلیل پناهندگی خود را فرار از خشونت علیه خود و دخترش عنوان کرده بود. 

اتحادیه آزادی‌های مدنی گفته که دولت آمریکا پذیرفته بود که تا قبل از امروز (جمعه ۱۰ اوت) افرادی را که مرتبط با این پرونده هستند از کشور اخراج نکند. اما آن‌ها بعدا دریافتند که این مادر و دختر قبلا با پروازی به السالودور برگردانده شدند. گفته شده که در پی حکم این قاضی این مادر و دختر شب گذشته وارد تگزاس شدند. اقدام دولت آمریکا در جداکردن کودکان مهاجران غیرقانونی از والدین با اعتراض حامیان حقوق بشر همراه شد. اتحادیه آزادی های مدنی هم اعلام کرده برای یافتن والدین اخراج شده از آمریکا و بازگرداندن فرزندانشان تلاش خواهد کرد.


3) دیوان قانون اساسی جمهوری چک در رسیدگی به یک پرونده  دامنه حق امتناع از شهادت را به دوستان نزدیک گسترش داد. حق امتناع از شهادت علیه اعضای خانواده به اشخاص اجازه می دهد از شهادت علیه اعضای خانواده خود امتناع نمایند. در این پرونده، از یک زن خواسته شده بود در مورد رابطه جنسی با زور و اکراه یک مرد به همسر خود، شهادت دهد، که وی با بدلیل ادعای دوستی نزدیک با هردوی آنها از این کار امتناع کرده بود. قاضی با جریمه مالی متهم، استدلال کرده است که روابط دوستانه می تواند از ریشه های خانوادگی محکمتر باشد.

4) رئیس جمهور تونس خواهان ارث برابر میان زن و مرد شد

قائد السبسی، رئیس جمهور تونس، قصد دارد لایحه‌ای را به پارلمان عرضه کند که برابری در ارث را میان زن و مرد قانونی کند. سبسی گفت تونس یک کشور لیبرال است و نمی‌تواند تبعیض میان زن و مرد را بپذیرد. طبق شرع اسلام زنان نصف مردان ارث می‌برند. به گفته خبرگزاری تونسی وات، رئیس جمهور تونس این سخنان را به مناسبت روز ملی زن ایراد کرد. سبسی اما تأکید کرد قانون باید به افرادی که خواهان نابرابری میان زن و مرد در ارث هستند، احترام بگذارد. افرادی که مایل به شریعت هستند، می‌توانند هنگام حیات اموال خود را میان فرزندان تقسیم کنند، یا در وصیت‌نامه خود تصریح کنند که خواهان اجرای دستور شرع هستند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی