گاهداد

نگاه تطبیقی و فراملی به مفاهیم مشترک حقوق بین الملل و اساسی

نگاه تطبیقی و فراملی به مفاهیم مشترک حقوق بین الملل و اساسی

گاهداد

گاهداد به ترجمه و انتشار اخبار بین المللی حقوق اساسی شامل آرای دادگاه های قانون اساسی و عالی، معرفی کتب، مقالات، فراخوان و بورسیه های بین المللی می پردازد.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

روز قانون اساسی کانادا

روز اول ماه جولای 1867 [10 تیر 1246] سالگرد شکل گیری کشور کانادا است. این روز در سراسر کانادا تعطیلی عمومی است. در سال 1867 پس از چند سال رایزنی سر جان مک دانلد، (اولین نخست وزیر کانادا) با الحاق لایحه‌ای به قانون آمریکای شمالی بریتانیا و پیوستن چهار بخش اونتاریو، کبک، نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک، هسته اصلی کشور کانادا شکل گرفت. قانون اساسی کانادا که در آن هنگام British North American Act و خوانده میشد با امضای ملکه ویکتوریا ملکه وقت انگلیس به اجرا درآمد که بعدها Constitution Act 1867 خوانده شد.

پس از تشکیل کشور مستقل، با ابراز وفاداری کانادایی های به ملکه انگلیس، جهت حفظ تاریخ خود، همچنان ملکه انگلستان، ملکه این کشور باقی ماند. انگلستان تا سال های متمادی بر سیاست و نظام حقوقی کانادا نفوذ جدی داشت به طوری که حتی تا اواخر دهه 1940 میلادی اگر کسی به رای دادگاه عالی کانادا اعتراض داشت می توانست آن را برای تجدید نظر به دادگاهی در انگلستان به نام Judicial Committee of the Privy Council ببرد. این کشور راه استقلال کامل خود را به تدریج طی کرد تا در سال 1982 میلادی قانون اساسی جدیدی با امضای ملکه انگلستان، ملکه الیزابت دوم تصویب کرد که از آن پس انگلیس کوچکترین نقشی در سیاست کانادا ندارد و نقش ملکه انگلستان در سیاست کانادا را به یک نقش کاملا تشریفاتی تقلیل داد؛ این انتخاب مردم کانادا تنها یک نماد موروثی به نام ملکه یا پادشاه انگلستان، به عنوان نماد تاریخ کشور است. دولت های این دو کشور گرچه روابط نزدیکی دارند اما از منظر حقوق بین الملل، کاملا از هم مستقل هستند و هیچ یک بردیگری تفوق سیاسی ندارد.

مهمترین بخش جشن های رسمی، در این روز، در اتاوا، پایتخت این کشور، برگزار می‌شود که عبارت است از مراسمی رسمی با حضور بالاترین مقام کشور، نخست وزیر ، برخی از اعضای هیئت دولت، نمایندگان مجلس فدرال و نمایندگان دیگر کشورها در کانادا، و گاهی دعوت ملکه انگلستان در فضای بیرونی مجلس  که محل رسمی تجمعات گسترده است برگزار می‌شود.

مراسم رسما ساعت 12 ظهر آغاز می‌شود و کانادایی ها با لباس‌هایی به رنگ پرچم کانادا و همچنین سربازان و نظامیان باقی‌مانده از جنگ‌هایی که کانادا در آن شرکت داشته، از جمله جنگ جهانی دوم، با لباس‌های فرم و مدال‌های خود حضور می‌یابند.

برنامه‌های این مراسم عبارتند از: نمایش دسته‌های سواره نظام در لباس تشریفات و سنتی ارتش کانادا در میدان مقابل مجلس که انبوه جمعیت آن را احاطه کرده است، تجلیل بالاترین مقام کانادا از فداییان کشور و نظامیان به جا مانده با اهدای گل و مدال به نمایندگان آنها، شلیک توپ، مانور جنگنده‌های ارتش و سپس جشن و پایکوبی مردم با اجرای کنسرت با حضور خوانندگان مشهور کانادا.

در این مراسم، اکثر مردم پرچم در دست دارند یا لباس و صورت‌های خود را به رنگ پرچم کانادا در می‌آورند. کودکان علاوه بر پرچم و رنگ صورت، بادکنک‌هایی نیز به رنگ پرچم در دست دارند. این مراسم به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی کانادا پخش می‌شود.

در برنامه شب هنگام که از ساعت 8 شب آغاز می‌شود، آتش بازی و نورافشانی در تمام شهرهای کانادا انجام می‌شود و فضای شهرها با نورافشانی‌های زیبا، برای ساعاتی رنگین می‌شود.

در این روز دولت تمامی امکانات شهری مانند اتوبوس را از ابتدای روز تا پاسی از شب به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد.

در استان نیوفاندلند و لابرادور، روز اول ژوئیه به‌عنوان روز یادبود (Memorial Day) نیز شناخته می‌شود. در این روز مردم نواحی نیوفاندلند، به یاد جان باختگان اولین روز جنگ سام(Battle of the Somme) در طول جنگ جهانی اول، صبح روز در محل مقبره‌های سربازان گمنام، مراسم یادبود مراسمی با فضای غمگین برگزار می‌کنند و پرچم کانادا نیمه افراشته است. این استان نیز مانند تمامی استان‌های کانادا، بعد از ظهر این روز را به جشن و پایکوبی می‌پردازد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی