گاهداد

نگاه تطبیقی و فراملی به مفاهیم مشترک حقوق بین الملل و اساسی

نگاه تطبیقی و فراملی به مفاهیم مشترک حقوق بین الملل و اساسی

گاهداد

گاهداد به ترجمه و انتشار اخبار بین المللی حقوق اساسی شامل آرای دادگاه های قانون اساسی و عالی، معرفی کتب، مقالات، فراخوان و بورسیه های بین المللی می پردازد.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تازه های بین المللی حقوق اساسی، پنجم اردیبهشت 1395

 1) عالیترین دادگاه جمهوری فدرال آلمان، قانون ضد تروریسم این کشور که به پلیس جنایی فدرال اجازه نظارت( استراق سمع، عکسبرداری، بازرسی رایانه ها از راه دور و ...) بر فعالیت های تروریستی را می دهد، بصورت نسبی بر خلاف قانون اساسی اعلام کرد؛ در نتیجه، این قانون با اعمال محدودیت هایی، همچنان پابرجا خواهد ماند.

2) دیوان عالی جمهوری هند، ممنوعیت ورود زنان به یک معبد را مورد بررسی قرار خواهد داد. کانون وکلای جوان هندوستان، دادخواستی علیه معبد(Sabarimala ) که ورود زنان 10تا50 سال به این معبد را ممنوع نموده است مطرح کرده‌اند. در استدلال های شفاهی، دادگاه های  دیوان عالی، دعاوی علیه سنت و دکترین هندوها را مجاز به طرح نمی دانند اما در عوض بر این موضوع متمرکز شده اند که آیا این عمل نقض اصل برابری جنسیت در قانون اساسی محسوب می شود یا جزو حقوق سازمان های مذهبی می باشد که روابط خود را بدین نحو مدیریت نمایند!؟

3) کابینه دولت پادشاهی هاشمی اردن، در هفته گذشته، با تصویب مجموعه ای از پیشنهادات بازنگری در قانون اساسی با هدف تقویت اصل تفکیک_قوا را جهت تایید به مجلس سفلی این کشور ارسال نمود. این بازنگری ها در برخی موارد، اختیاراتی خاص را تنها در ید شخص ملک عبدالله دوم قرار می دهد که شامل تعیین ولیعهد، معاون پادشاه، اعضای دیوان قانون اساسی و فرمانده نیروهای شبه نظامی در آن کشور می باشد. از دیگر پیشنهادات، حذف ممنوعیت انتصاب افراد دارای تابعیت دوگانه به عنوان سناتور، وزیر و نماینده مجلس می باشد.

گردآوری و ترجمه علی شیروانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی