گاهداد

نگاه تطبیقی و فراملی به مفاهیم مشترک حقوق بین الملل و اساسی

نگاه تطبیقی و فراملی به مفاهیم مشترک حقوق بین الملل و اساسی

گاهداد

گاهداد به ترجمه و انتشار اخبار بین المللی حقوق اساسی شامل آرای دادگاه های قانون اساسی و عالی، معرفی کتب، مقالات، فراخوان و بورسیه های بین المللی می پردازد.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

Persian Translation of Oil Platforms Application

 International Court of Justice-Islamic .Republic of Iran v. United States of America 

علی رغم اهمیت و نیاز به دسترسی پژوهشگران و محققین به ترجمه های پارسی پرونده های حقوقی ایران در دیوان بین المللی دادگستری و همچنین در دسترس بودن اصول(انگلیسی و بعضا فرانسوی) کلیه اسناد اعم از دادخواست ها، لوایح تبادل شده و آرای صادره توسط دیوان، عدم انتشار ترجمه این اسناد مهم که بخشی از سابقه و تجارب ارزنده حقوقی کشور می باشد نقصی آشکار در این زمینه بحساب می آید.

لزوم بهره برداری و احتمال طرح موضوعات جدید دیگر در آینده روابط حقوقی- بین المللی دولت جمهوری اسلامی ایران و نیاز به آشنایی با چنین موضوعاتی، همچنین بحث و تبادل نظر بیشتر میان صاحب نظران این رشته و علاقه و فراغت شخصی سبب گردید در یکی از کلاس های متون حقوقی، جهت آشنایی دانشجویان، دادخواست جمهوری اسلامی ایران در دیوان بین المللی دادگستری علیه ایالات متحده آمریکا در پرونده سکوهای نفتی را به عنوان منبع معرفی و در کلاس ترجمه نمایم که، بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ 

آنچه در پی می آید ترجمه درخواست دادرسی جمهوری اسلامی ایران بهمراه خلاصه اطلاعات و تصاویر گردآوری شده اینجانب می باشد که با نشانه [] مشخص گردیده اند؛ ضمن پیشنهاد به دانشجویان حقوق و روابط بین الملل جهت مطالعه اسناد و تلاش جهت ترجمه و انتشار آنها برای علاقمندان، امیدوارم در آینده نزدیک شاهد ترجمه پارسی کلیه اسناد حقوقی بین المللی مربوطه در دیگر پرونده ها باشیم تا زمینه بحث و تبادل نظر اساتید، دانشجویان و کارشناسان مربوطه تسهیل و فراهم گردد.

از جمله مزایای این سبک از ترجمه، امکان تطبیق اصول اسناد، آشنایی دانشجویان با متون حقوقی بین المللی، فراگیری نحوه طرح دعاوی و درخواست های حقوقی بین المللی، استنادات و تبادل لوایح و... می باشد؛ از طرف دیگر مطالب افزوده شده و تمایز آنها سبب گردیده تا وقایع مربوط، یکجا در اختیار خوانندگان قرار بگیرد. 

از هرگونه نظر شما در این رابطه استقبال می گردد و با توجه به عدم پیشنیه انتشار این ترجمه ها، کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ و استفاده و بازانتشار آنها تنها با ذکر این منبع مجاز می باشد.

قابل ذکر است،‌ ویکی لیکس، در اسناد منتشر شده خود، سندی در مورد بودجه و هزینه های دیوان در رابطه با این پرونده منتشر کرده است که مطابق آن، دیوان در یکصد و سی و هفت امین نشست خود در روز چهارم نوامبر 2002، بودجه خود را برای سال مالی 1 جولای 2003 تا ژوئن 2004 را مبلغ 500832 دلار به شرح زیر تعیین کرد.

متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: دادگاه دعوی آمریکا-ایران: درخواست برای تامین بودجه سه ماهه ابتدای ۲۰۰۳/۲۰۰۴
طبقه بندی: غیرمحرمانه
دوشنبه ۱۰:۰۶ دقیقه دوم ژوئن ۲۰۰۳
از: هلند
به: نامشخص

۱. این پیام برای اقدام است لطفا به پاراگراف ۲ مراجعه کنید.
۲. ما از دبیرکل پینتو، در دادگاه دعوی ایران-آمریکا درخواستی برای بودجه سه ماهه ابتدایی، ۲۰۰۳/۲۰۰۴ برابر ۶۲۵۷۲۹ دلار آمریکا دریافت کرده ایم. ایران هم درخواستی مشابه دریافت خواهد کرد. لطفا توجه داشته باشید که چک باید به دست دفتر مشاور حقوقی در سفارت در لاهه برسد تا در روز ۱۵ جولای ۲۰۰۳ تحویل دادگاه شود.
۳. متن نامه و پیوست به شرح زیر است:
آغاز متن نامه
دادگاه دعوی ایران-آمریکا
دبیرکل
۱۵ می ۲۰۰۳
آقای جانسون
مامور ایالات متحده آمریکا در دادگاه دعوی ایران – آمریکا
لاهه

آقای جانسون عزیز
بودجه تعیینی برای سه ماهه ابتدایی ۲۰۰۳/۲۰۰۴
لطفا به تصمیم دادگاه در ۱۳۷ امین نشست در روز ۴ نوامبر ۲۰۰۲ مراجعه کنید که بودجه دادگاه را برای سال مالی ۱ جولای ۲۰۰۳ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ برابر با مبلغ ۵۰۰۵۸۳۲ تعیین کرد.
بر اساس تصمیم دادگاه، من افتخار دارم تا از دو دولت درخواست کنم تا بصورت برابر سهم خود را از مبلغ کل برای سه ماهه ابتدایی این سال مالی، یعنی مبلغ ۱۲۵۱۴۵۸ دلار بصورت اقساط برابر برای هر سه ماه، هر قسط ۶۲۵۷۲۹ دلار، پرداخت کنند.
همچنین درخواست می‌کنم که دولت شما مبلغ ۶۲۵۷۲۹ دلار را حداکثر تا تاریخ ۱۵ جولای ۲۰۰۳ به دادگاه پرداخت نماید.
مبالغ تخمینی برای سه ماهه اول سال مالی ۲۰۰۳/۲۰۰۴ برای اطلاع شما ارسال شده است.
با احترام
پینتو

دریافت کننده دیگر: مامور جمهوری اسلامی ایران
پایان متن نامه
آغاز متن تخمین‌ها
تخمین سه ماهه اول سال مالی ۲۰۰۳/۲۰۰۴ از ۱ جولای ۲۰۰۳ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۳،
۱. حقوق ۱۰۴۹۷۲۰.۵۰،
۲. سفر و اضافه کار ۲۴۷۵۰،
۳. هزینه خدمات مشاوره و حرفه‌ای ۲۳۸۷۵،
۴. اجازه صفر
۵. خدمات، نگهداری و اجاره خدمات ۷۳۷۵،
۶. امنیت صفر
۷. بیمه ۳۴۹۸۷.۵۰،
۸. خدمات رفاهی ۲۸۷۵۰،
۹. بهداشتی و پاکسازی ۱۱۷۵۰،
۱۰. غذا و نوشیدنی ۲۵۰۰،
۱۱. حمل و نقل ۱۲۵۰،
۱۲. خرید کالا‌های مصرفی و سرمایه‌ای ۱۴۰۰۰،
۱۳. متفرقه ۱۳۷۵۰،
۱۴. تغییرات ساختمانی و نگهداری ۳۸۷۵۰،
۱۲۵۱۴۵۸
پایان تخمین
۴. نامه و پیوست روز ۱۶ می ۲۰۰۳ برای کولدفلتر و کالامیتا فکس شده و نسخه کاغذی آن هم برای کولدفلتر پست شده است.
سوبل

منبع

لیست عمومی شماره 9

 

دیوان بین المللی دادگستری




دادخواست آغاز دادرسی ها

ثبت در دبیرخانه

11 آبان 1371

 

سکوهای نفتی


(جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده آمریکا)

-------------------------------------


 

1.                 نماینده جمهوری اسلامی ایران به دبیرخانه دیوان بین‌المللی دادگستری

سفارت جمهوری اسلامی ایران

نماینده دفتر لاهه

به نام خدا

(دوشنبه)11 آبان 1371 [2 November 1992]

بنمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و مطابق با پاراگراف اول ماده 40 اساسنامه دیوان افتخار دارم به دادگاه اعلام نمایم، بدین‌وسیله جمهوری اسلامی درخواست آغاز دادرسی‌ مربوط به تفسیر و اجرای شروط عهدنامه مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان ایران و ایالات متحده آمریکا که مورخ (دوشنبه) 23 مرداد 1334 [15 August 1955] در تهران امضا و در (یک شنبه) 26 خرداد 1336 [16 June 1957] به اجرا درآمده است را علیه دولت ایالات متحده آمریکا می نماید.

همانطور که در درخواست آمده است، مطابق با ماده 40 مقررات دیوان، به اطلاع می رساند نماینده جمهوری اسلامی ایران  شخص امضا کننده ذیل و نشانی وی دفتر سفارت جمهوری اسلامی در لاهه[1] می باشد.

(امضا)علی نوبری

نماینده جمهوری اسلامی ایران

صحت امضای فوق مورد تایید است.

امضا(محسن شریف خدایی)

مسئول روابط جمهوری اسلامی ایران و هلند

1 

مهار سکوی رشادت

مهار سکوی رشادت

[تصاویر سکوی نصر پس از حملات]

[ساعت دو و نیم، آقای غلامرضا آقازاده وزیر نفت تلفنی بیدارم کرد و اطلاع داد که ناوهای آمریکایی، دو سکوی نفتی "رشادت" و "رسالت" را محاصره کرده و به کارکنان نفت اخطار کرده‌اند که می‌خواهند سکو را گلوله باران کنند و خواسته‌اند که آن را تخلیه کنند و بالاخره آنجا را آتش زده‌اند. فرمانده نیروی دریایی ارتش هم همین خبر را داد و گفت افراد آنها هم تخلیه شده‌اند. به نیروی هوایی گفتم اگر بتواند ضربه‌ای به ناوها بزند و به نیروی دریایی گفتم موشک‌انداز را به منطقه بیاورند. سپاه هم قرار است که منطقه نفتی صابری کویت را گلوله باران کنند. اخوی محمد اطلاع داد که تلویزیون آمریکا، رسماً حمله را به عنوان تلافی تیراندازی به سوی هلی‌کوپتر کویت اعلان کرده است. ریگان رئیس جمهور آمریکا،  دو ساعت و نیم پس از حمله نیروی دریایی این کشور به دو سکوی نفتی ایران در آب های خلیج فارس، با انتشار بیانیه ای گفت که شخصاً دستور حمله را صادر کرده است. در این بیانیه آمده است:«در اجرای دستورات من، کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا ساعت هفت صبح ـ به وقت واشنگتن ـ به سکوی ایران در آب‌های بین المللی  در مرکز خلیج فارس حمله کردند. این حمله  با هماهنگی کنگره، دولت‌های دوست و رئیس شورای امنیت سازمان ملل بوده است. شوروی حمله نظامی آمریکا به سکوهای نفتی ایران را یک عمل تجاوزکارانه مسلحانه و یک ماجراجویی جدید توصیف کرد و آن را محکوم نمود. نخست وزیر ایتالیا از حمله آمریکا ابراز نگرانی کرد. وزیر خارجه بلژیک این حمله را دامن زدن به خشونت قلمداد کرد و نسبت به آن اظهار تأسف نمود. شیمون پرز وزیر خارجه اسرائیل ضمن قدردانی از حمله آمریکا به سکوهای نفتی ایران، اعلام کرد این اقدام می تواند آزادی کشتیرانی  در خلیج فارس را تضمین نماید. جفری هاو وزیر خارجه انگلیس نیز اقدام آمریکا را دفاع از خود دانست و از آن حمایت کرد. خاطرات 27 مهر 1366][نفتکش کویتی "سی ایل سیتی" که با پرچم آمریکا در جنوب شعیبه لنگر انداخته بود، هدف حمله موشکی قرار گرفت. این نفتکش کویتی از چندی پیش به همراه 10 فروند نفتکش دیگر این کشور، پرچم آمریکا را حمل می کرد تا از حملات احتمالی در خلیج فارس مصون بماند، سحرگاه روز جمعه 24 مهر هدف یک موشک ساحل به دریا که احتمال می دهند موشک ایرانی کرم ابریشم باشد، قرار گرفت. پنتاگون شمار مجروحان را 18 نفر اعلام کرد و گفت اتباع آمریکایی و ناخدای نفتکش جزو مجروحان هستند. خاطرات 24 مهر 1366]

2

[تصاویر سکوی سلمان(ساسان) پس از حملات، جهت دیدن تصاویر بیشتر در زمینه سکوها، پالایشگاه ها و کشتی های مورد حمله قرار گرفته در طول 8 سال جنگ تحمیلی، نگاه کنید به 1، 2، 3، 4، 5 و 6 ]

[خبر رسید که آمریکا به دو سکوی نفتی نصر و سلمان حمله کرده و به آتش کشیده است. دستور داده شد که به سکوی نفتی امارات حمله کنند. پس از حمله ما یک یدک کش آمریکایی که در آنجا بود غرق شد و یک کشتی نفتی انگلیس آتش گرفت و سپس به دوکشتی نفتی دیگر هم در آن منطقه حمله کردیم. آمریکایی ها به ناوچه موشک انداز ما حمله کرده و آن را غرق کردند و چند نفر از خدمه آن شهید شدند. دیشب خبر رسید که به دو ناو جنگی سهند و سبلان هم حمله شده؛ یکی غرق و دیگری آسیب جدی دیده است. خاطرات 29 فروردین 1367]

نقشه محل

[1- محل تقریبی سکوها 2- سربازان نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر روی سکوی سلمان]

3


[ 1- ناو ساموئل بی رابرتزدر حال حمل پس از برخورد با مین، 2 و 3 حفره ایجاد شده در بدنه]

[حملات نظامی آمریکا به سکوهای نفتی ایران طی دو مرحله انجام گرفت. نخستین مرحله در 27 مهر 1366 رخ داد که طی آن، سکوهای نفتی رشادت هدف حمله واقع شدند. حمله به این سکوها سه روز پس از حمله به نفتکش کویتی تحت پرچم آمریکا صورت گرفت که در محدوده دریای سرزمینی کویت هدف یک فروند موشک قرار گرفته بود. مرحله دوم در 28 فروردین 1367 با حمله ناوهای آمریکا به سکوهای نفتی نصر و سلمان اتفاق افتاد. سکو و تأسیسات نفتی سلمان که از جمله مهمترین سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس بود و روزانه، حدود 220 هزار بشکه نفت از آن بهره برداری می شد. در مهر ماه 1366 هدف حملات هواپیماهای رژیم عراق قرار گرفت که البته به سرعت تعمیر و بازسازی شد. اما سکوی نفتی نصر که قابلیت تولید روزانه 100 هزار بشکه نفت را داشت. هیچ گاه در جریان جنگ، هدف حمله دشمن واقع نشد و تا زمان حمله ناوهای آمریکایی به فعالیت خود ادامه داد. پیش از حمله ناوهای آمریکا، حدود پنجاه نفر (بیست نفر نیروی نظامی و سی نفر کارمند غیر نظامی وزارت نفت) روی این سکوها به فعالیت مشغول بودند و بر روی هر یک از آنها، تنها یک قبضه مسلسل 23 میلی متری نصب شده بود که صرفاً کارکرد دفاعی داشت. حمله ناوهای آمریکایی به سکوهای نفتی نصر و سلمان در پی برخورد کشتی جنگی آمریکایی موسوم به ساموئل رابرتز با مین‌های رها شده در شصت مایلی شرق جزیره بحرین در 25 فروردین ماه صورت گرفت. به دنبال این حادثه، مقامات آمریکایی ایران را به مین گذاری در آن منطقه متهم کردند. در حالی که آن منطقه تحت مراقبت و کنترل دائمی نیروهای آمریکایی، بحرینی، قطری و عربستانی بوده؛ بنابراین امکان مین گذاری نیروهای ایرانی در آنجا وجود نداشته است. اما آمریکا این استدلال را نپذیرفت و پس از چهار روز، یعنی در 29 فروردین ماه، بار دیگر تأسیسات نصر و سلمان را هدف حمله قرار داد و آنها را به کلی تخریب کرد. در این حمله، افزون بر انهدام سکوها، دو رزمناو سهند و جوشن ایران غرق شدند و به یک شناور و هواپیمای اف 14 خساراتی وارد آمد. همچنین تعدادی از افراد نیروی دریایی و افراد غیر نظامی شهید یا مجروح شدند. آمریکاییان این بار نیز، همانند حمله پیش ، حملات نظامی خود را به سکوی نصر و سلمان در قالب دفاع مشروع و ماده 51 منشور سازمان ملل متحد توجیه کردند. (ماده 51 مقرر می دارد: در صورت وقوع حمله ای مسلحانه بر ضد یک عضو ملل متحد هیچ یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع مشروع فردی یا جمعی از خود، لطمه‌ای وارد نخواهد کرد.) آمریکا در بیانیه هایی که پس از حملات خود به سکوهای ایرانی صادر کرد، به نظامی شدن سکوهای مزبور اشاره کرده است. در این بیانیه ها، مقامات آمریکایی اظهار کرده اند سکوهایی که هدف حمله قرار گرفته اند، علی رغم ظاهر غیر نظامی، به مراکز عملیات مین گذاری و حمله به کشتی های دولت های بی طرف و غیر متخاصم تبدیل شده بودند؛ البته، این ادعاهای آمریکا با واقعیات منطبق نبود و دلایل و اوضاع و احوال کلی نیز نادرستی این ادعا را تأیید می کرد. حتی برخی از فرماندهان آمریکا که خود در عملیات مزبور شرکت اظهار داشتند اظهار کرده اند سکوهایی که آنها هدف حمله قرار دادند هیچ گونه مقاومتی را از خود نشان ندادند و ظاهراً، در شرایطی نیز نبوده اند که بتوانند چنین اقدامی را انجام دهند. خاطرات 29 فروردین 1366]

همیشه قهرمان

[ناو سهند پیش و پس از حمله صورت گرفته در روز 29 فروردین 1367: جهت آگاهی بیشتر  1 و 2]

4

5

[می توانید برای آشنایی بیشتر به کتاب دعاوی ایران در دیوان بین المللی دادگستری، جهت دسترسی به ترجمه یکی از آرای صلاحیتی در این موضوع به اینجا و در خصوص مقالات مرتبط، نسخه پی دی اف کتاب مجموعه مقالات پیرامون رأی دیوان بین المللی دادگستری در قضیه سکوهای نفتی: دعوی ج.ا.ا علیه ابالات متحده آمریکا را با کلیک روی متن یا از اینجا دربافت نمایید.]

دیوان دادگستری بین المللی



[1] -Waldeck Pyrmontkade 872, 2518 JS the Hague.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی